Voor ruim 80% van de consument blijft fysiek winkelen voor mode en schoenen populair en blijft het winnen van het online shoppen.

20 juli 2016

De vrees dat de opmars van online shoppen voor uitgestorven winkelcentra zorgt lijkt nog niet aan de orde. Dat concludeert Ruigrok NetPanel uit een onderzoek onder ruim duizend Nederlandse consumenten. Bijna tachtig procent geeft daarin aan niet zonder fysieke winkels te kunnen.

Consumenten gaan vooral voor alledaagse boodschappen, meubels en kleding nog graag even een winkel in, stelt managing partner Marit Klooster. Volgens haar lijkt ook de toekomst rooskleurig voor winkeliers. Zo geeft bijna driekwart van de consumenten aan dat winkels in 2025 niet overbodig zijn.

Uit het onderzoek blijkt verder dat de smartphone bezig is aan een inhaalrace ten opzichte van de laptop en desktop. Alle leeftijdsgroepen zijn het afgelopen jaar meer gaan shoppen met hun mobiele telefoon. 44 procent van de millennials koopt inmiddels producten op het internet met zijn smartphone.

De opmars van mobiel winkelen verklaart Klooster met de ontwikkeling die mobiel internet doormaakt. De smartphone ontwikkelt zich volgens haar sneller in vergelijking met andere devices. “Ook voor shoppen wordt dit een steeds vertrouwder middel.” Consumenten die ouder zijn dan 36 jaar zetten vooralsnog vaker de tablet in om online aankopen af te rekenen.

Online aankopen per leeftijdsgroep:

online vs offline shoppen
Bron: Retailnews